معرفی محصولات گرافیکی آموزش جامع و گام به گام پاورپوینت - ترنج دیزاین

پاورپوینت یکی از قدرتمندترین نرم‌افزارها برای ساخت ارائه‌های حرفه‌ای و جذاب است. Power point در مجموعه آفیس قرار دارد و امکانات مختلفی از جمله متن، تصویر، ویدیو، نمودار، جدول، صدا و سایر ابزارهای گرافیکی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. بنابراین اگر می‌خواهید برای جلسات کاری، آموزش و… ارائه‌های حرفه‌ای و جذاب تولید کنید، حتما آموزش کامل پاورپوینت را در اولویت قرار دهید. این نرم افزار کاربردهای بسیار مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به طراحی رزومه، طراحی آیکون متحرک، طراحی اینفوگرافیک، طراحی تیزر تبلیغاتی کوتاه، طراحی تراکت، لوگو، بروشور و کارت ویزیت اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با نحوه ساخت پاورپوینت و کار کردن با آن، تصمیم داریم در این نوشته به آموزش پاورپوینت بپردازیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

پاورپوینت چه کاربردهایی دارد؟

این نرم افزار به شما کمک می‌کند تا مطالب خود را در قالب اسلایدهای حرفه‌ای ارائه دهید. با آموزش پاورپوینت کارهای زیادی می‌توان انجام داد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • ساخت اسلایدهای آموزشی برای کلاس درس
  • معرفی تجاری محصول یا خدمات
  • ساخت نقشه ذهنی
  • معرفی و ارائه پروژه‌های کاری
  • دفاع پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری
  • ارائه گزارش‌های سازمانی

در حالت کی، هر کجا نیاز به استفاده از متن، تصویر، ویدیو و سایر المان‌های گرافیکی به صورت اسلاید را داشتید، بهترین گزینه استفاده از اسلایدهای پاورپوینت است. دقت داشته باشید که یادگیری پاورپوینت برای استخدامی نیز یک مزیت مهم به شمار می‌رود. چرا که برخی از شرکت‌ها، افرادی را در اولویت استخدام قرار می‌دهند که به این نرم افزار تسلط داشته باشند.

آموزش پاورپوینت؛ آشنایی با اصطلاحات و مفاهیم پایه

اولین قدم در آموزش پاورپوینت مبتدی، آشنایی با اصطلاحات پایه‌ای است. از آنجایی که این مفاهیم همیشه استفاده می‌شوند، توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشید.

  • اسلاید پاورپوینت (Slide): به هر صفحه در پاورپوینت اسلاید می‌گویند که درست مانند یک ورق عمل می‌کند.
  • قالب پاورپوینت (Theme): قالب، فایل آماده‌ای است که جایگاه متن، عکس، جداول و سایر المان‌های گرافیکی از قبل مشخص شده و شما فقط اطلاعات مورد نیاز خود را در آن وارد می‌کنید. بنابراین بدون نیاز به تغییر رنگ و… خیلی سریع می‌توانید ارائه دلخواه خود را بسازید.
  • انیمیشن (Animation): انیمیشن‌ها به شما کمک می‌کنند تا المان‌ها و اجزا اسلاید را متحرک کنید.
  • ترانزیشن (Transition): ترانزیشن به معنای انتقال و جابه‌جایی است. از این جلوه بصری برای انتقال جذاب از یک اسلاید به اسلاید بعدی استفاده می‌کنیم.

آموزش پاورپوینت به صورت گام به گام

در Microsoft powerpoint 2010 شاهد تغییرات زیادی در بخش رابط کاربری این نرم افزار بودیم. این تغییر باعث شد تا ساخت ارائه خیلی ساده‌تر از گذشته شود. بعد از آن نیز در پاورپوینت ۲۰۱۶ و پاورپوینت ۲۰۱۹، مایکروسافت امکانات دیگری را اضافه کرد تا کار کردن با آن لذت بخش باشد. به طور مثال در نسخه ۲۰۱۹ شاهد اضافه شدن ترنزیشن مورف بودیم که به کاربران کمک می‌کند تا انیمیش‌های زیبا و نرمی را به اسلایدها اضافه کنند.

  • برای شروع، نرم افزار powrpoint را باز کرده و با رفتن به گزینه New، یک پروژه جدید ایجاد کنید. با انتخاب Blank Presentation، یک پروژه خالی ایجاد می‌شود. اما شما می‌توانید از بخش پایین صفحه، یکی از تم‌های آماده را انتخاب کنید.

  • در داخل پروژه و در ستون سمت چپ، اسلایدهایی که در پروژه دارید نمایش داده می‌شود. با کلیک راست کردن و انتخاب گزینه New Slide نیز می‌توانید اسلاید جدیدی را اضافه کنید. همچنین امکان کپی کردن اسلاید (Duplicate Slide) و حذف آن (Delete) نیز از این بخش وجود دارد.

  • برای اضافه کردن المان‌های گرافیکی به پروژه کافی است به منو insert رفته و المان دلخواه را انتخاب کنید. گزینه‌های مختلفی در این بخش وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به Text Box (متن)، Table (جدول)، Shapes (اشکال هندسی) و Pictures (تصویر) اشاره کرد. بعد از انتخاب المان مورد نظر می‌توانید آن را در هر کجای اسلاید که خواستید قرار دهید.
  • در منو Home نیز می‌توانید اندازه و فونت نوشته‌ها، تنظیمات مربوط به پاراگراف، رنگ و افکت المان‌ها و سایر تنظیمات را اعمال کنید.
  • برای تغییر پس زمینه هر یک از اسلایدها کافی است در اسلاید مورد نظر کلیک راست کرده و گزینه Format Background را انتخاب کنید. در سمت راست صفحه یک پنل باز می‌شود که در آن امکان تعیین نوع پس زمینه و رنگ آن وجود دارد.

  • با انتخاب هر یک از المان‌ها و رفتن به منو «Aninmations» به انیمیشن‌ها دسترسی خواهید داشت. همچنین در منو Transitions می‌توانید نحوه انتقال و جابه‌جایی اسلایدها را تنظیم کنید. در منو Record نیز امکان اضافه کردن ویدیو یا صوت به پروژه فراهم شده است.

چطور اسلاید پاورپوینت حرفه‌ای طراحی کنیم؟

مساله بعدی که در آموزش پاورپوینت به آن خواهیم پرداخت، تکنیک‌ها و ترفندهایی است که به شما در ساخت یک ارائه حرفه‌ای کمک می‌کند.

  • محتوای هر صفحه را محدود کنید: برای جلوگیری از حواس پرتی مخاطبان، در هر اسلاید فقط به نکات کلیدی و مهم اشاره کنید.
  • استفاده از فونت خوانا: برای بهتر دیده شدن مطالب، از فونت‌هایی استفاده کنید که به راحتی قابل خواندن هستند. همچنین سایز آن را بزرگ در نظر بگیرید. فونت‌های B Nazanin، Vazir، B Titr و B Zar جزو بهترین‌ها به شمار می‌روند.
  • طراحی ساده: تا جای ممکن برای طراحی هر اسلاید از تصاویر، نمودار، المان گرافیکی و متن کمتری استفاده کنید. اینکار به انتقال بهتر اطلاعات به مخاطبان کمک می‌کند. به قول معروف: زیبایی در سادگی است.
  • از رنگ‌های متضاد استفاده کنید: برای اینکه متن خوانایی بهتری داشته باشد، برای پس زمینه از رنگ‌های متضاد استفاده کنید.
  • استفاده از انیمیشن و انتقال: یکی از مواردی که باعث افزایش جذابیت ارائه می‌شود، انیمیشن و ترانزیشن است. اما دقت داشته باشید که از این دو نباید بیش از اندازه استفاده کنید. چرا که اینکار تمرکز مخاطبان را منحرف می‌کند.
  • جمع‌بندی نکات: در آخر ارائه حتما خلاصه‌ای از نکات مطرح شده را به مخاطبان یادآوری کنید. همچنین زمانی را برای پاسخگویی به سوالات آن‌ها اختصاص دهید.

آیا آموزش پاورپوینت با گوشی امکان‌پذیر است؟

از آنجایی که نسخه موبایل Powerpoint نیز وجود دارد، شما می‌توانید با کمک تلفن همراه اسلایدهای جذاب بسازید. در واقع، اصلی‌ترین موضوع برای ساخت ارائه جذاب، خلاقیت شما در استفاده از عناصر گرافیکی در کنار یکدیگر است.

در آموزش پاورپوینت از مبتدی تا پیشرفته چه چیزهایی را یاد خواهید گرفت

در آموزش پاورپوینت رایگان سعی کردیم نکات مهم و ضروری در رابطه با این نرم افزار را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. امکانات PowerPoint خیلی بیشتر از این موارد است و در یک نوشته نمی‌توان همه آن‌ها را آموزش داد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم با دانلود کتاب آموزش پاورپوینت یا شرکت در دوره‌های آموزشی، نحوه کار با این ابزار را به طور کامل یاد بگیرید.

مجموعه مکتب خونه برای کمک به یادگیری این نرم افزار، دوره‌های مختلفی را برای آموزش پاورپوینت (powerpoint) تولید کرده است. این دوره‌ها به شما کمک می‌کنند تا مهارت‌های اسلایدسازی خود را تقویت کرده و ارائه‌های حرفه‌ای درست کنید. نحوه درج متن و کار بر روی آن، سفارشی‌سازی تم‌ها، کار با Layouts، اضافه کردن ویدیو و صوت به اسلاید، استفاده از Handout Masters، طراحی انواع جدول، آشنایی با مفهوم Object Layerint، اضافه کردن انیمیشن و ترانزیشن‌های حرفه‌ای، کار با SlideMaster، کامنت‌گذاری و نحوه پرینت گرفتن ارائه‌ها برخی از موضوعاتی است که در آموزش پاورپوینت (powerpoint) یاد می‌گیرید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 311 views بار دسته بندی : آموزش تاريخ : 4 دسامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.